Budoucnost parku Smetanka v souvislosti s modernizací železnice mezi Libní a Malešicemi byla tématem veřejných setkání zástupců Správy železnic, MČ Praha 9 a obyvatel devítky, které se uskutečnily začátkem září 2024 v Hrdlořezích, a dvoutýdenní on-line ankety na přelomu září a října.
Přírodní park Smetanka je velmi oblíbeným místem pro aktivní odpočinek a trávení volného času v přírodě. Lidé oceňují rozsáhlé plochy zeleně, meandry Rokytky, přítomnost vodních ploch a živočichů, jako jsou volavky, ledňáčci nebo bobři. Zároveň vyzdvihují jeho důležitost jako ochlazovací zóny. Obávají se proto, že velký stavební projekt, jakým je modernizace železnice v tomto úseku a následná revitalizace místa, zničí přírodní ráz oblasti, přinese vysokou hlučnost a zvýší koncentraci lidí.
„Koordinační studie připravovaná pro přírodní park Smetanka a blízké okolí v souvislosti s modernizací traťového úseku Praha-Libeň – Praha-Malešice má za cíl blíže popsat charakter území a otevřít možnosti jeho rozvoje. Stane se podkladem pro krajinářský projekt Správy železnic i pro budoucí postoj naší městské části k novým záměrům v území,“ vysvětluje radní MČ Praha 9 Tomáš Holeček.
Průzkumu se zúčastnilo 219 respondentů především z Vysočan, Hloubětína a Hrdlořez.
Přemostění
Správa železnic při setkáních s obyvateli devítky předložila řadu návrhů k přemostění stávající železnice mezi Libní a Malešicemi, aby získala jejich stanovisko. Většina dotazovaných podporuje architektonicky ztvárněnou podobu přemostění – ta může přinést inovativní návrhy, které lépe zapadnou do krajiny, i návrh, aby prostor pod mosty byl využit pro městské sporty. S širší podporou se však nesetkal nápad, aby přemostění mělo i další funkce, například jako rozhledna. Dotazovaní se neshodli ani na osvětlení průchodů pod soumostím nebo vzniku stánku s občerstvením u cyklostezky.
Průběh stavby
Za klíčové obyvatelé devítky považují, aby park Smetanka zůstal přístupný a prostupný během celé stavby železničního přemostění a v ulici Mezitraťová byly po tuto dobu instalovány dočasné protihlukové zábrany.
Většina respondentů souhlasí s návrhem fázování vytížení přístupových tras na staveniště, udržením dopravy na vymezených trasách, zachováním průchodu podchodem U Elektry a se zachováním zahrádek.
Revitalizace železničních náspů
Výsledky průzkumu ukazují, že návrhy zaměřené na zlepšení zeleně a krajinného charakteru oblasti mají širokou podporu, zatímco návrhy například na obnovu piknikových míst se setkávají s obavami zejména kvůli udržitelnosti pořádku a bezpečnosti. Podporu tak má koncepční krajinářské řešení železničních náspů, na nichž by měla být rychle rostoucí zeleň, zajištění náhrady za pokácené stromy, výsadba víceletých výpěstků stromů v uživatelsky exponovaných místech apod.
Protihluková opatření
Prověřit protihluková opatření nového přemostění železnice (přesmyku), aby byla skutečně efektivní, si přeje většina dotázaných. Stejně jako aktualizaci protihlukových studií, aby lidé znali přesná data o dopadech plánovaných opatření. Ke zlepšení kvality života v oblasti mohou přispět protihlukové stěny podél severní části trati směrem k ulici K Žižkovu a obnovení protihlukových opatření směrem k ulici Mezitraťová.
Kompletní výsledky ankety najdete v přiloženém dokumentu.
mk