Když jsou žáci hrdí na svoji školu, je to úspěch!
Mgr. Jaroslav Sirotek zahájil 1. července 2024 své první funkční období na postu ředitele Základní a mateřské školy Elektra. Prvního ředitele nové vysočanské školy.
Ve školství pracuje Jaroslav Sirotek od roku 2014. Na základní škole začal učit s odstupem času po studiu vysoké školy. Na novém postu může využít zkušenosti, které získal coby zástupce ředitele školy.
Přemýšlel jste delší dobu o tom, že se přihlásíte do výběrového řízení, nebo jste byl rozhodnutý hned?
Samozřejmě jsem o tom přemýšlel. Věděl jsem, že kdyby to vyšlo, nebudu mít rozhodně klidné spaní, ale byla to výzva! Není totiž vůbec jednoduché rozběhnout úplně novou školu, kde je potřeba zařídit všechno od začátku a v Praze s tím nejsou téměř žádné zkušenosti. O tom, že jsem přihlášku nakonec podal, rozhodlo i to, že k Praze 9 mám vřelý vztah. Celý život tu bydlela moje babička, sestra, také já jsem tu trávil chvilku času, když jsem působil v jiné škole v této městské části, a ani dnes to nemám daleko.
Máte představu o svém prvním dni ve funkci ředitele?
První den zkontroluji personální obsazení, zda všichni jsou v pořádku a nastoupí do práce. Vzhledem k tomu, že navazuji na svoji dosavadní práci, tak se náplň práce nebude nijak zásadně lišit. Budu pokračovat v přípravě školního roku a všech nutných provozních záležitostí, samozřejmě s podporou stejně nadšených spolupracovníků, bez nichž bych to nezvládl.
Sedm let jste byl zástupcem ředitelek základní školy. Jaké ze zkušeností, rad a pravidel si odnesete do svého ředitelování?
Ze zkušeností a práce s nimi budu určitě čerpat i do budoucna. Každá škola je ale jiná a má svá specifika. Co platilo na jedné, nemusí platit na druhé. Na mně bude s využitím všech rad a zkušeností nastavit taková pravidla, která budou pro naši školu ta nejlepší.
Jaký pro vás bude příští školní rok?
Rozhodně jiný než letošní, kdy Elektra fungovala jako dislokované pracoviště ZŠ Novoborská. Od září 2024 začíná jako nová základní škola se vším všudy, včetně té mateřské. Ve školním roce 2024/2025 otevřeme tři první třídy, stejný počet druhých ročníků a po jedné třetí, čtvrté a páté třídě. Budeme mít také jednu přípravnou třídu pro děti s odkladem základní školní docházky a dvě třídy mateřské školy. Celkem tedy více než 300 dětí.
Máte profesní srovnání i s jinou školou?
Podrobně sleduji vybrané základní školy a školky v Praze, jejich organizaci vzdělávání, školní vzdělávací programy, akce pro děti a řadu dalších věcí. Každá škola je jiná, i ZŠ a MŠ Elektra se bude lišit. Už jen tím, že je nová. 😊 Ale vážně. Žáci by měli mít od druhého stupně možnost výběru jít směrem, který je baví, a u nás jim chceme dát ten nejlepší základ.
Jaký je váš školní vzdělávací program, na co se chcete v organizaci výuky soustředit?
Školní vzdělávací program pro mateřskou školu, přípravnou třídu, základní školu a školní družinu je již připravený. Propojí předškolní, základní a zájmové vzdělávání mateřské školy, I. a II. stupně základní školy a školní družinu. Na mně jako řediteli školy je, aby program pedagogové uměli naplno využít a pro vzdělávací proces byl úspěšný. Od poloviny prázdnin začneme připravovat provoz.
Můžete specifikovat vzdělávací plán školy?
Školní vzdělávací program má za úkol poskytnout žákům možnost vlastní volby rozvoje na základě jejich individuálních zájmů a potřeb a zajistit, že daný výběr povede k úspěšným výstupům. Používat takové formy hodnocení průběhu vzdělávání, které povedou žáky k motivaci a podpoře učení. Program klade důraz na návaznost a propojenost učiva i naplňování klíčových kompetencí, na rozvoj a praktické využití čtenářské, matematické a digitální gramotnosti, na efektivní výuku anglického jazyka a na zmírnění tlaku na výkon ve prospěch rozvoje zájmů a kreativity žáků.
Budou se muset i pedagogové něco naučit?
Aktivní přístup a profesionalita pedagogů při výběru a způsobu použití didaktických materiálů a výukových metod budou mít pro efektivitu vzdělávání zcela zásadní význam. Učební plán pro žáky II. stupně, kteří budou postupně do něho přicházet, je zpracován ve čtyřech variantách, v nichž je využívána disponibilní časová dotace k posílení vybraných vyučovacích oborů a předmětů. Žáci si při přechodu do 6. ročníku budou moci podle svého zájmu zvolit třídu s danou preferencí a od toho se odvíjí i název programu „Vyber si“. Na konci 9. ročníku budou tři absolventské práce podle vlastního výběru a tu, kterou si žák zvolí pro obhajobu, bude prezentovat také v anglickém jazyce.
To zní velice zajímavě, chtěl byste být dnes žákem vaší školy?
Kdo by se nechtěl vrátit do žákovských let? Zažil jsem pouze frontální výuku a jediným zpestřením byla branná výchova. V naší škole využíváme moderní metody, projektovou výuku i nové technologie. Hned bych rád zasedl do lavice!
Co máte na své práci nejraději?
Radost mi dělá, když vidím jistý pokrok a zlepšení u žáků, a když to i oni vnímají stejně a mají radost, že se jim povedlo něco, co jim dříve nešlo. To je velký úspěch. A také sounáležitost se školou, že jsou všichni hrdí, že navštěvují právě tuhle školu, jsou její součástí a není jim lhostejná.