Ředitelkou mateřské školy je učitelka tělem i duší
Když v roce 1993 nastupovala Radka Karanikosová jako učitelka do mateřské školy U Vysočanského pivovaru, ani ve snu by ji nenapadlo, že tady bude učit 30 let, stane se ředitelkou školky, celý svůj život v hlavním městě spojí právě s městskou částí Praha 9 a že tu zanechá svoji nesmazatelnou stopu.
„Přes 30 let bydlím na stále stejné adrese ve Vysočanech, mám stejného manžela s řeckými kořeny, stejnou profesi, kterou bych nikdy nevyměnila a každý den mě těší, že jsem mohla vidět vyrůstat zdejší děti a dnes i děti těchto dětí. Prostě že můžu být součástí zdejší komunity,“ říká Radka Karanikosová s úsměvem, s nímž se podle ní a Řeků dají všechny problémy vyřešit v klidu. Potřebuje ho, protože 1. července vystřídala na postu ředitelky největší mateřské školy v Praze 9 Marii Ledererovou, která po mnoha letech a obřím kusu odvedené práce odešla do zasloužené penze.
Je to pro vás velká profesní změna?
Ač jsem byla v uplynulých deseti letech zástupkyní ředitelky, je to změna a veliká. Ale na druhou stranu se těším, co všechno mi přinese. Mám v plánu pokračovat v cestě, kterou jsme tu společně „našláply“, ale zároveň vím, že je stále co zlepšovat, inovovat, modernizovat a vymýšlet něco nového. Například nyní spouštíme pilotní provoz aplikace Twigsee, která propojuje všechny komunikační kanály mezi školkou a rodiči do jednoho místa a ušetří čas pedagogům i rodičům.
Jaké výhody si od této digitální novinky slibujete?
Předávání informací o všech aktivitách dětí rodičům. Pokud bude z naší strany rychlejší a aktivnější, budou i rodiče spokojenější. Přece jen žijeme v digitální době a klasickým nástěnkám brzy odzvoní. Navíc to bude sdílená platforma i pro naše pedagožky, kde si mohou sdělovat své zkušenosti, názory, poznatky, předávat si dobré rady… Většina školek v Praze 9 už aplikaci má a zkušenosti jsou výborné.
Skončil zápis dětí na rok 2024/2025, máte plno?
Ano. Vysočany byly dříve čtvrtí továren, které zanikly a na jejich místě se realizuje rozsáhlá bytová výstavba, takže se k nám stěhují další mladí lidé s dětmi. Nemáme tedy obavy, že by naše třídy nebyly obsazené. Naopak školka se rozrostla a 320 míst pro děti ve 12 třídách je stále obsazeno.
Jak jste na tom aktuálně s pedagogickým obsazením, máte stálý kolektiv?
Jak už to bývá, personál se mění a stárne, některé paní učitelky odcházejí do důchodu, takže se snažíme vychovávat si praktikantky a jimi po absolutoriu kolektiv omladit. Aktuálně tu máme 24 učitelek všech věkových kategorií a mým ideálem je mladší a starší pedagožky víc propojit. Aby se kolegyně navzájem lépe poznaly, aby starší předaly zkušenosti mladým, a naopak ty mladší neotřelé nápady a své nadšení těm starším. Věřím, že se nám to povede.
Co jste dělala o prázdninách?
Chystala se na nový školní rok, který bude nový a jiný. Mám v plánu rozpracovat jednotná témata společných projektových dní, aby třídy, tedy děti a s nimi i paní učitelky v jednotlivých pavilonech, navzájem víc kooperovaly, pracovaly v týmu a pak zvládly svoji část práce odprezentovat i rodičům. Jsme velká školka, takže pořádat setkání rodičů 320 dětí nemůžeme, ale v omezeném počtu to reálné je. V září bychom mohli začít třeba tématem Těšíme se do školky.
Máte nějakou vizi, jak zdejší školku ještě vylepšit?
Máme úžasnou zahradu, moderní objekt, organizujeme spoustu kroužků a aktivit, o nichž se ne vždy za našimi branami ví. Proto bych si přála, aby naše školka byla školkou více komunikativní a otevřenou, a to jak uvnitř, tak i vůči veřejnosti. Abychom vždy vyslyšeli názory druhých, pracovali s nimi a společně usilovali o to, aby naše děti dostaly do života ty nejlepší „stavební kameny“. Šťastné dítě a spokojený rodič, to jsou naše priority.