MŠ Šluknovská - Malý vědec

Malí vědci odhalují zákony fyziky a chemie

 

V Mateřské škole Šluknovská se znovu spustil inspirativní celoroční projekt, který zaujal nejen malé předškoláky, ale i celou pedagogickou a rodičovskou komunitu. Projekt s názvem Malý vědec se zaměřuje na poznávání a vysvětlování procesů kolem nás pomocí zábavných experimentů.


„Projekt Malý vědec, který je již několik let součástí našeho školního vzdělávacího programu, vychází z myšlenky, že všude kolem nás probíhají zajímavé procesy, které mohou být pro děti nepochopitelné. Cílem je ukázat jim, co se kolem nich děje, a proč. Při pokusech využíváme běžné předměty a pomůcky, s nimiž děti denně přicházejí do kontaktu, ale s trochou "čarování" se stávají nástrojem pro výuku a zábavu,“ říká k projektu ředitelka Petra Jindráčková.

 

Hrou za poznáním i dovednostmi

Projekt má za cíl přinést dětem i řadu dovedností a schopností, jako například vnímání a rozlišování pomocí všech smyslů, zaměřování se na důležité aspekty poznávacího hlediska, soustředění, řešení problémů a schopnost spolupráce s ostatními. Děti by se měly naučit záměrně pozorovat určité věci a jevy a všímat si jejich změn. Doprovodným efektem by pak měl být rozvoj komunikačních schopností a slovní zásoby, ale také kreativního myšlení.

„Pravidelné pokusy jednou týdně jsou pro předškoláky nejen zábavou, ale také skvělým prostředkem pro rozvoj dovedností. Kromě radosti z experimentů se děti učí komunikovat, pozorovat a pracovat s informacemi. Těšíme se na každý týden, kdy se společně ptáme: Proč rozinky tančí? Proč se sůl přichytí na provázek? Proč složený papír udrží tolik věcí? Rozzářené oči, napětí, radostný potlesk a touha zkusit „kouzlo“ znovu se dostaví téměř vždy a jsou pro nás potvrzením, že jsme na správné cestě,“ dodává Petra Jindráčková.

Projekt "Malý vědec" přináší do mateřské školy nový rozměr vzdělávání a zároveň posiluje vztah dětí k přírodě a poznávání světa kolem nás. 

Dagmar Koutská

Foto: MŠ Šluknovská

Experiment: Papírový tácek: Děti si vyzkoušely magnetickou dráhu, když na papírový tácek s nakreslenou dráhou položily kancelářskou sponku a pohybovaly magnetem, který se dotýkal spodní části tácku.   

Experiment: Tančící rozinky:  Do sklenice nalijeme 0,3 litru vody, do vody nasypeme 2 lžíce sody a zamícháme, do roztoku dáme 10 rozinek a pomalu přidáme 5 lžic octa. Rozinky se začnou opakovaně zvedat ze dna na povrch a klesat zase zpět, jako když tančí.

 

 

Projekt Malý vědec
Přílohy