ČTENÁŘSKÉ KOUTKY ZŠ BALABENKA
Naše základní škola se zapojila do projektu MAP III. A to konkrétně do oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti. Proč zrovna čtenářská gramotnost? Pomáhá dětem samostatně číst, chápat, analyzovat a přemýšlet. Přináší poznání i prožitek.
Nejprve bylo naším úkolem popřemýšlet, jak děti ke čtení přivést, zaujmout je, odvést jejich pozornost alespoň na chvíli od moderních technologií. Ukázat jim, že knihy nemusí být jen nuda a povinnost, ale také místa, kde se odehrává mnoho příběhů, pracuje naše fantazie a v neposlední řadě nutí přemýšlet nad postavami, dějovými linkami a dalšími souvislostmi. Knihy přenášejí čtenáře na nová nepoznaná místa, vzdělávají a pomáhají relaxovat. Všechny naše cíle jsme si tedy rozdělili do několika etap, které postupně realizujeme.
První etapa nás zavedla k myšlence vytvořit ve škole několik míst – čtenářských koutků, kde by děti našly nejen krásné knihy, ale i prosto, kde si mohou během přestávek nejen číst, ale také odpočívat, povídat, sdělovat si dojmy z příběhů a nechat se unášet do říše fantazie.
Celkem na naší škole vznikly čtyři čtenářské koutky – tři na prvním stupni a jeden na druhém. Uvažujeme však, že počet těchto míst ještě rozšíříme. Každý z nich se nese v jiném duchu, ale všechny plní stejnou funkci. Každý z nich nás zavede na jiné místo a do jiných příběhů, které jsou přizpůsobeny věku našich čtenářů.
U prvních a druhých tříd se ocitneme v pohádkovém lese, který přímo láká k prožití těch správných knižních dobrodružství.
Čtvrtý a prozatím poslední nás přiměje zastavit se a sednout si pod strom a proplouvat mořem knih.
Do rozvoje čtenářských koutků a tím i do rozvoje čtenářské gramotnosti jsme nejen zahrnuli děti, ale i rodiče a připravili sbírku knih, aby koutky na ZŠ Balabenka dýchaly životem každého a byly plné kvalitní literatury, jak pro malé, tak velké čtenáře.
Čeká nás však ještě řada úkolů. Chceme dětem poskytnout možnost knihy hodnotit i si je navzájem doporučovat. To vše, a ještě mnohem více je součástí našeho plánu a rozvoje nejen čtenářských koutků, ale také čtenářské gramotnosti a celkové probuzení zájmu o knihy a literaturu.