5. 3. 2013

Z Blanky rovnou do kolony? Bude chybět zbytek okruhu

5.3.2013    Mladá fronta DNES    str. 1   Praha

    Adéla Paclíková    Městská část Praha 9   

Z tunelu Blanka budou auta nejčastěji vyjíždět do ulice V Holešovičkách. Na ni však najedou po rampě, kde je jen jeden jízdní pruh. Řidiči i někteří odborníci se proto obávají, že v křižovatce lze očekávat kolony.

PRAHA Naděje mnohých pražských řidičů se upínají k otevření tunelu Blanka. Mnohamiliardová stavba má podle plánů ulevit dopravě v Praze, teď však sílí obavy, že situaci naopak zkomplikuje.

            Není totiž jasné, co otevření Blanky udělá s dopravou v ulici V Holešovičkách a na jednopruhové nájezdové rampě na ni. Budou sem chtít najet tisíce aut. Jenže až se Blanka otevře, nebude mít pokračování – návazná část Městského okruhu se hned stavět nezačne. „Z Blanky se budou chtít řidiči primárně dostat na sever – do sídlišť a na dálnici na Teplice. Tato auta ale najedou na ulici V Holešovičkách pouze stávající rampou, která má jen jeden pruh a je velmi nevlídná – dost prudce zatáčí a je potřeba tu hodně zvolnit. Myslím si, že se po otevření tunelu začnou tvořit kolony,“ napsal čtenář Jaroslav Pavlousek.

            Dopravní odborník z ČVUT František Lehovec jeho obavy potvrzuje. „Je to jako u každé stavby, která je jen určitou etapou. Vždy když vznikne takové provizorní ukončení, nastávají problémy a v tomto směru ani křižovatka Pelc-Tyrolka nebude výjimkou,“ říká Lehovec s tím, že ulice V Holešovičkách podle něj nemá dostatečnou kapacitu.

            Technická správa komunikací se však neobává, že by tu nastaly potíže. „Na vratné rampě z Blanky do ulice V Holešovičkách očekáváme, že denně projede asi 15 tisíc vozidel. Nyní se však upřesňuje dopravní řešení celé křižovatky Pelc-Tyrolka, které může tyto předpoklady ovlivnit,“ poznamenal náměstek ředitele TSK Ladislav Pivec. Podle něj dokáže jednopruhová silnice v praxi bez potíží přenést zhruba 18 tisíc vozidel za den.

Se zvýšením kapacity rampy se tak nepočítá. „Rozšíření silnice o jeden pruh není v nejbližší době pravděpodobné,“ dodal Pivec.

            TSK neočekává ani potíže v samotné ulici V Holešovičkách, kde bývají kolony i dnes. „Dnešní stav je dán nedostatečnou propustností světelných křižovatek v Holešovicích – zejména Argentinské a Plynární. Předpokládáme, že po zprovoznění Blanky se podstatná část dopravy přesune do tunelu, kde bude plynulost provozu vyšší,“ doplnil Pivec.

            Blanka však není jedinou stavbou v Praze, která nebude mít své pokračování. Třeba Vysočanská radiála či Rozvadovská spojka jsou a další léta budou provizorně ukončené. »

Provizorní ukončení silnic je problém v celé republice. „Je to hlavně o nedostatku peněz. Ty se třeba seženou na část silnice, ale ne na celý tah,“ říká Lubomír Tříska, odborník na bezpečnost silničního provozu ze společnosti CityPlan.

            V Praze lze zmínit spojku mezi rychlostní silnicí R10 a Kbelskou ulicí – Vysočanskou radiálu. Tato její část se otevřela před více než rokem. Jenže plány počítají s tím, že povede až k budoucímu Městskému okruhu. Tato etapa Vysočanské radiály je však v nedohlednu. A tak se provizorně prostorná radiála náhle stáčí do zatáčky a ústí na Kbelské.

            „Provozovatel silnice se tu snažil rizika zmírnit, proto je tam třeba snížená rychlost. Ten oblouk je zvlášť pro kamiony docela nebezpečný,“ říká Tříska. Policisté přitom toto místo nepovažují za nehodové. Ve svých statistikách evidují na ukončení radiály za loňský rok jen jednu nehodu. Policie ovšem nemusí být u každé nehody.

            Provizorně je ukončená i Rozvadovská spojka. Tady rovněž řidiči jedou po široké silnici navazující na dálnici D5, která se rázem stočí obloukem na ulici Bucharovu. V budoucnu má silnice pokračovat k Městskému okruhu jako Radlická radiála. „Náhlá změna parametrů silnice je vždy problém. Pokud řidič jede po komfortní silnici, která umožňuje bezpečnou jízdu i vysokou rychlost a najednou prudce zatočí do oblouku, nemusí to čekat,“ říká Tříska.

            Policie potvrdila, že dříve tu většinu nehod zavinila nepřiměřená rychlost. To se změnilo zřejmě díky výraznějším dopravním značkám. Teď se tu bourá hlavně kvůli nedání přednosti v jízdě. Přesto křižovatka nepatří mezi nejnebezpečnější v Praze.

***

FAKTA Otevře se tunel Blanka včas? Zatím je otevření Blanky plánováno na duben 2014, ale stále není jisté, jestli se Praze podaří tento termín dodržet. Řeší se totiž, které faktury může magistrát proplatit v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Největší svízel hrozil s pracemi na Prašném mostě, které mají začít koncem března. „Magistrát nám dal dílčí souhlasy na odvedení některých prací na mostě. Tyto souhlasy zatím zajišťují, že můžeme začít podle plánu. Za nějakou dobu tu ale budeme potřebovat souhlas na další postup,“ řekl včera mluvčí Metrostavu František Polák.

FAKTA Otevře se tunel Blanka včas? Zatím je otevření Blanky plánováno na duben 2014, ale stále není jisté, jestli se Praze podaří tento termín dodržet. Řeší se totiž, které faktury může magistrát proplat;it v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Největší svízel hrozil s pracemi na Prašném mostě, které mají začít koncem března. „Magistrát nám dal dílčí souhlasy na odvedení některých prací na mostě. Tyto souhlasy zatím zajišťují, že můžeme začít podle plánu. Za nějakou dobu tu ale budeme potřebovat souhlas na další postup,“ řekl včera mluvčí Metrostavu František Polák

 

BILLA NA KOLBENOVĚ KONČÍ A PODPOŘÍ REGIONALITU

25.2.2013    ZBOŽÍ & PRODEJ    str. 17   Informace

Městská část Praha 9   

Řetězec supermarketů Billa k 31. lednu 2013 ukončil provoz prodejny na stanici metra B Kol -benova v Praze. Obchodní výsledky této filiálky dlouhodobě nesplňovaly očekávání. Prodejnu zákazníkům nahradí nedaleká pobočka v Galerii Fénix na stanici metra Vysočanská. Prodejna na Kolbenově začala fungovat před několika lety pod řetězcem Delvita, jehož prodejny převzala. „Trh v Praze je z hlediska dostupných maloobchodních prostor velmi nasycený. V rámci úspory nákladů proto každou filiálku a její výsledky pravidelně velmi pečlivě vyhodnocujeme,“ říká Jaroslaw Szczypka, generální ředitel společnosti v České republice. „V tomto případě jsme navíc měli dvě prodejny ve velké blízkosti, přičemž stanice metra Kolbenova na rozdíl od Vysočanské nepatří k těm vytíženým s vysokým provozem lidí, kteří by si ráno či odpoledne zašli nakoupit. Není zde parkoviště a v okolí se nechystá ani žádná větší výstavba, která by mohla v budoucnu přivést zákazníky, kteří by sem chodili pravidelně nakupovat,“ dodává s tím, že většina ze zhruba třicítky dosavadních pracovníků se přesune do dalších prodejen. Obchodní řetězec a Agrární komora ČR oznámily, že v roce 2013 rozšíří vzájemnou spolupráci. Projekt je zaměřený na podporu českého zemědělství a jeho cílem je zvýšit podíl domácích produktů v supermarketech Billa. V letošním roce se zaměří také na lokální pěstitele ovoce a zeleniny a produkty oceněné značkou Regionální potravina. „Současný pětašedesátiprocentní podíl českých potravin plánujeme v příštích třech letech zvýšit až na osmdesát procent,“ řekl Jaroslaw Szczypka. „Právě rozšiřování spolupráce s Agrární komorou ČR, která je naším důležitým partnerem při vyhledávání vhodných českých dodavatelů, je pro nás klíčový strategický krok,“ dodává.