19. 7.

Metro

Tlampač. Zajistil nechtěný „koncert“

19.7.2013    Metro    str. 2   Praha

    BEL    Městská část Praha 9   

„Zbláznil se snad ten amplion? Co to vyluzuje za divné zvuky?“ mohl si ve středu kolem deváté večer říct nejeden obyvatel Libně a Vysočan. Tlampač umístěný na střeše radnice Prahy 9 totiž zničehonic začal šumět, a než se jej podařilo utnout, uběhla dobrá půlhodina. Podle radnice byla závada způsobena poklesem napětí ve zdroji elektrické energie. „Varovný systém je dálkově ovládán z operačního střediska krizového štábu magistrátu, nicméně tato technická závada vyžadovala zásah technika přímo na místě a nebylo ji možné dálkově odstranit,“ sdělil deníku Metro referent Alexander Dellamária. Radnice chce podobným trablům předejít tím, že obstará své ostraze klíče, aby ta příště mohla zasáhnout.

  

praha.iDNES.cz

V Praze vzniknou další modré parkovací zóny. Magistrátu navzdory

18.7.2013    praha.iDNES.cz    str. 0   Praha / Praha - zprávy

    MF DNES, Adéla Paclíková, Kateřina Havlická    Městská část Praha 9   

Modré zóny v Praze budou, jen bez modrých čar. Zhruba takový je záměr několika pražských radnic, které se snaží obejít nařízení magistrátu. Ten další chaotické rozšiřování zón placeného stání po jednotlivých městských částech zakázal, a modré pruhy tak zatím zůstávají jen v Praze 1, 2, části trojky a na sedmičce.

V centru Prahy zavedly úřady parkovací zóny, které zvýhodňují místní obyvatele, další městské části se na tento krok chystaly. Magistrát však rozšiřování zatrhl. Radnice proto chystají "modré zóny natruc".

Jak to funguje? Obyvatelé s trvalým bydlištěm nebo s výjimkou zaplatí minimálně sedm set korun ročně. Kolem jejich domu vede modrý pruh, kde nesmějí "cizinci" zastavit. Díky tomu mají místní větší šanci zaparkovat blízko bytu.

Na takový model, přestože od počátku vyvolal poprask a kritiku, si dělali zálusk i jinde.

Inspirací je parkování kolem O2 areny. Stačí dopravní značky Jenže magistrát teď vymýšlí jednotný systém pro celou Prahu, který může vypadat jinak. Pro městské části to však znamená, že řešení složité situace s parkováním se odkládá na neurčito.

A tamní politici nechtějí čekat. Praha 4, 5, 6, 8 a 9 už přemýšlí o vlastním systému parkovacích zón. Radnice šesté a osmé městské části si nechávají zpracovat návrhy, které by měly mít na stole ještě během prázdnin.

"Město slíbilo, že v lednu 2014 spustí zóny v Praze 6. Posléze se ale magistrát rozhodl, že nejprve udělá koncepci. Pokud se město nerozhoupe, vyřešíme pro příští rok parkování v okolí stanic metra vlastními silami," říká místostarosta Prahy 6 Jan Záruba.

Městské části hledají alternativu k placeným parkovištím a parkovacím automatům. Fungovala by jako zjednodušené modré zóny známé z centra Prahy – jen bez modře olemovaných silnic a bez vysokých poplatků. Vzor v parkování u O2 Areny

Předlohou se stal zlepšovák, který už několik let funguje v Praze 9. Jakmile se v tamní O2 areně pořádal atraktivní sportovní zápas nebo koncert světové hvězdy, neměli obyvatelé v okolí šanci zaparkovat. A tak radnice nechala osadit některé ulice značkami a začala vydávat místním zdarma kartičky, které je opravňovaly v ulicích zastavit.

Žádný návštěvník O2 areny tam své auto nechat nesměl. A bylo po problému. Tento režim funguje v Praze 9 na dvou místech - ještě u stadionu Sparty Podvinný mlýn - a vedení městské části by jej rádo rozšířilo. Zatím politici vymýšlejí, kde ještě novinku zavést.

V Praze 5 ještě nejsou rozhodnutí, zda by kartičky byly zdarma a zda je dostanou pouze obyvatelé s trvalým pobytem, nebo i další lidé. Praha 8 je už s přípravami dál.

"Pro naše rezidenty budou karty bezplatné, vydávat je budeme i lidem s přechodným pobytem. Každý byt dostane dvě karty. Parkování v Karlíně a Dolní Libni je opravdu katastrofální. Lidé nemají kde zastavit. Zóny zavedeme po vlastní ose bez magistrátu, osazovat značky chceme už v říjnu, nejpozději začátkem listopadu," říká místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

Vzápětí však dodává, že souhlas magistrátu budou čtvrti i u těchto alternativních zón potřebovat. "Už pro osazení značkami je nezbytný souhlas magistrátu, jsou to jeho silnice, budeme o něj žádat. Já si myslím, že na přechodnou dobu to povolí," dodal místostarosta.

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se zatím vyjadřuje k ambicím městských částí neutrálně.       do PC        pro iPad

"Je naší snahou parkovací zóny v Praze vyřešit, dílčí a dočasná opatření mohou mít smysl, pokud zapadají do celkové či rodící se koncepce," říká Hudeček. Město však ještě neupřesnilo, jak by taková koncepce měla vypadat. Potřebují radnice povolení magistrátu?

Přestože politici z pražských čtvrtí hovoří o tom, že i k těmto alternativním zónám bude zapotřebí souhlasu "velké radnice", šéf magistrátního odboru dopravních agend Jan Heroudek tvrdí, že jej městské části nepotřebují. "Jedná se o osazení normální dopravní značky a tu si tam může úřad městské části dát sám," tvrdí Heroudek. Starosta Prahy 4 Pavel Caldr naproti tomu dokonce označil systém, jaký má Praha 9 u O2 areny, za nezákonný.

"My také zvažujeme, jak budeme zóny řešit vlastními silami. Ale uděláme to tak, aby to bylo v mezích zákona. Já jsem zvažoval cestu Prahy 9, ale zjišťoval jsem, zda je to možné, a dostal jsem odpověď, že je to v podstatě v rozporu se zákonem. Tohle prý nejde dělat. Ještě si na to nechávám zpracovat právní rozbor. Nevím, jak toho v Praze 9 docílili," diví se Caldr.

Praha 9 se brání, že to tak není. "Tehdy jsme měli i stanovisko ministerstva dopravy, které řeklo, že to jde," obhajuje novinku místostarosta deváté městské části Adam Vážanský.

Jedinou městskou částí, která nechystá svůj alternativní systém zón, je Praha 3. Přitom i ona byla na seznamu čekatelů na rozšíření zón placeného stání.

Třetí městská část už zónu na svém území má, původně se měla rozšířit na Jarov. "My sice na Jarově máme také problémy, ale nejsou tak akutní jako například v Praze 8 a 6. Takže počkáme na další kroky magistrátu," řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

 

Právo

Praha 9 chce přiblížit autobusy k nádraží

19.7.2013    Právo    str. 11   Praha - Střední Čechy

    (cie)    Městská část Praha 9   

PRAHA – O přesunu autobusové zastávky Nádraží Libeň ve směru na Prosek blíž k libeňskému nádraží přemýšlí radnice Prahy 9.

            Stanice pro linky autobusů číslo 136, 177, 183 a 195 se nachází za rušnou křižovatkou, chodci musejí i třikrát a docela dlouho čekat, než na semaforu padne zelená, takže dostat se na vlak zabere dost času. Změnou uspořádání se zabývá generel dopravy, který obec právě zpracovává. Dokument by měl být hotový do konce letošního roku.

            „Snahou je přestěhovat stanici co nejblíž k nádraží, aby se zkrátily přestupy. Když se stavěla O2 Arena, posouvala se zastávka v opačném směru,“ připomněl radní deváté části Zdeněk Davídek (ZNP). Změny by městská část ráda viděla také na náměstí OSN, kde ústí stanice metra Vysočanská, neboť i tam leží železniční stanice Vysočany a zastávky MHD jsou od sebe příliš daleko.

            Generel by měl ještě odpovědět na otázku, zda by trasa midibusu 151, který jezdí mezi vysočanskou nemocnicí a poliklinikou na Proseku, mohla vést rozrůstajícím se sídlištěm Zelené Město na Jarově a od MHD odříznuté části Hrdlořez.

            „Součástí generelu dopravy je prověření, zda je to vůbec možné. Zdejší obyvatelé teď musejí buď na Poděbradskou na tramvaj, nebo Českobrodskou na autobus,“ konstatoval Davídek.

 

Regionální mutace| Právo - Praha - střední Čechy