11. 10.

Mladá fronta DNES

„Devítka“ láme rekordy, prodává se tu nejvíce bytů

11.10.2013    Mladá fronta DNES    str. 61   Příloha - Praha 9

    Vít Novák    Městská část Praha 9   

Největší zájem je o malé startovací byty. Lidi do Prahy 9 láká dobrá dopravní dostupnost a také občanská vybavenost.

 

Letošní čísla ukazují, že krize je pryč a že zájem lidí o koupi bytů vzrůstá. Tedy alespoň v hlavním městě. Přitom každý čtvrtý prodaný byt je v Praze 9.

            Podle údajů developera Ekospol šlo během léta v celé Praze na odbyt 1 095 bytů. Od začátku roku se dohromady prodalo 3 464 nových bytů, což je meziročně o 34,2 procenta více než za stejné období loňského roku.

            „Zatím nejsilnější zájem o nové byty po nástupu recese v roce 2008 má tři společné jmenovatele. Dlouhodobě rekordně nízké úroky hypoték, trend nákupů bytů za účelem investice a především širokou a neustále doplňovanou nabídku bytů v superlevných projektech,“ říká ředitel Ekospolu Evžen Korec.

 

Výhodou je metro, vybavenost i cena

 

Za výsledky prodejů bytů v Praze 9 částečně stojí rozloha území, na kterém se městská část rozkládá. „Praha 9 sice patří k největším pražským obvodům, ale to je pouze jeden z důvodů. Její velkou výhodou je dobré pokrytí MHD, a to především trasami metra B i C,“ vysvětluje Ondřej Novotný z poradenské společnosti Jones Lang LaSalle. „A například v oblasti Vysočan a Libně se v minulých letech hodně investovalo do občanské vybavenosti, zvelebení parků, dětských hřišť a postavila se různá sportovní zařízení včetně cyklistických stezek,“ dodává.

            To však podle odborníků nejsou jediné výhody „devítky“. Roli hraje i fakt, že je zde na rozdíl od jiných částí Prahy ještě stále kde stavět. Navíc developeři tu mezi sebou bojují o klienty i cenami - průměrná cena bytů bývá do 45 tisíc korun za metr čtvereční.

 

Staví se na celém území

 

„Největší zájem je o jednotky 1kk či 2kk, které zde tvoří zhruba 60 procent prodaných bytů. Často jde o startovací byty. Ovšem právě díky rozmanitosti celého obvodu se v Praze 9 dobře prodávají i větší byty,“ vypočítává Ondřej Novotný. » Pokračování na str. E4 „Devítka“ láme rekordy, na jejím území se prodává nejvíc nových bytů

 

» Pokračování ze str. E1 V současné době budují developeři byty v téměř každé části Prahy 9. Že pro ně není problém vybrat místo s dobrou občanskou vybaveností, dokazuje například komplex šesti bytových domů v Nových Letňanech. Ty postavil Central Group, který zde momentálně nabízí k prodeji okolo stovky bytů. Pár set metrů od Nových Letňan je stanice metra, obří obchodní centrum, školy i park s hřištěm. Většina bytů má parkovací stání, sklep a balkon nebo terasu. Nejvíce volných bytů je ve dvou ještě nedokončených blocích, nejčastěji s dispozicí 2+kk za cenu od dvou a půl milionu korun.

            Developer Star Group se při stavbě projektu Kejřův Park 2 zaměřil na přírodu, některé byty mají vlastní zahrádky, zástavbu obklopuje revitalizovaný Hořejší rybník a lesopark. Nedaleko je několik autobusových a tramvajových zastávek i stanice metra B. Přímo v areálu Kejřova parku se nachází mateřská školka i vyhlášená restaurace. Volných je posledních šestnáct bytů, většinou 3+kk od čtyř a půl milionu korun. Nejlevnější je 2+kk za 3,2 milionu.

            Na Harfě se rýsuje komplex Sedmikráska, který bude barvami připomínat stejnojmennou rostlinu. Ze 155 bytů jich je na prodej okolo čtyřiceti, většinou s dispozicí 2+kk a 3+kk. Lákadlem Sedmikrásky je park, který má vedle ní vyrůst.

            Byty staví také developer Deramis Group, který stojí i za dalším dokončovaným projektem Zelené Město 2 v Hrdlořezích. Volných je zde ještě přes 50 bytů. Oproti Sedmikrásce jsou větší a dražší.

            Zajímavá je i Rezidence Eliška, kterou ve Vysočanech dokončuje český developer Gaudí. Kolařům sice na čas přeťala cyklostezku, ke svým obyvatelům však bude vstřícnější - poskytne jim totiž pohled na celou Prahu. Eliška bude nejvyšší bytový dům v České republice, který nabídne téměř 400 bytů. Pohled z 25. patra v osmdesátimetrové výšce však není nejlevnější - zdejší penthousový byt 6+2kk o rozloze 306,5 m2 s rozlehlou terasou stojí 33 milionů korun. Skromnější 2+kk o pár pater níže jde přitom pořídit do tří milionů korun.

Aktivní je i developer Finep, který tento týden zahájil novou etapu projektu Harfa Park IV.

            Staví i na Proseku, ve čtvrté etapě Prosek Parku zbývá prodat 26 bytů. Jedná se o družstevní výstavbu. Novopečenému družstevníkovi byt z právního hlediska hned nepatří, koupí si v podstatě členská práva a povinnosti v družstvu. Ta se dají převádět snadněji než vlastnictví bytu, navíc se neplatí daň z převodu nemovitosti.

            „Učíme se za pochodu. U družstevních bytů jsme například zjistili, že zájemci žádají menší a efektivnější bytové jednotky, a tak také teď projekty upravujeme,“ říká finanční ředitel Finepu Štěpán Havlas.

 

***

 

3 400 bytů se prodalo na Praze 9 za poslední tři roky. 45 tisíc korun je průměrná cena bytů na Praze 9 za metr čtverečný.

 

Foto popis| Prosek Park IV Ke koupi je tu posledních 26 bytů. Opodál staví Finep pátou etapu, kde je volných ještě 93 bytů.

Foto autor| Vizualizace: Finep

 

Foto popis| Věžák a město Osmdesátimetrová Rezidence Eliška ve Vysočanech (vlevo) se v těchto dnech dokončuje. Vpravo je vizualizace Zeleného Města 2, které právě vyrůstá v Hrdlořezích.

Foto autor| Vizualizace: Gaudí a Deramis Group

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

 

 

Co s opuštěnými továrnami? Zastavět, navrhuje radnice

11.10.2013    Mladá fronta DNES    str. 64   Příloha - Praha 9

    Vít Novák    Městská část Praha 9   

Po celé Praze postupně ubývá velkých ploch, na kterých je možné cokoliv budovat. Praha 9 jich však má dostatek. Asi nejvýraznějším příkladem jsou prostory podél ulice Kolbenova. Zatímco na jedné straně jsou alespoň velké sklady, naproti jako by se zastavil čas. V zanedbaných areálech opuštěných továren se jen občas pořádají bleší trhy. Radnice přemýšlí, jak oblast přeměnit v úplně nové město.

            Zelenou jí navíc zřejmě dá i nový Metropolitní územní plán, který nyní odborníci tvoří. Již dnes je však jisté, že se s výstavbou na „Kolbence“ počítá. Zástupce starosty Prahy 9 Marek Doležal (ODS) má jasnou představu: „Podél Kolbenovy ulice jsou obrovské pozemky s nevyužívanými továrními halami a průmyslovými areály. Mohlo by tu být město se vším všudy. Se službami, obchody, školami. Na druhou stranu je tam omezená kapacita infrastruktury, která by nápor nových třiceti tisíc obyvatel nezvládla.“

            Avšak ve vzduchu visí problém: zmíněné pozemky totiž nepatří radnici a zdejší investoři mají vlastní plány. „Ovšem díky novému Metropolitnímu plánu bude mít radnice možnost se s nimi domlouvat a ovlivňovat, co v těch místech bude vznikat,“ ujišťuje Marek Doležal s tím, že v budoucnu by už nemělo docházet k situacím, kdy investoři postaví domy a zmizí. Úřadům pak vznikají značné náklady na nové školky, školy a infrastrukturu. Na to vše by měli investoři nově přispívat podle počtu metrů čtverečních, které zastaví. „Jako opozice musíme doufat, že zástupci radnice budou volit ideální cestu, která povede k lepší kvalitě života v Praze 9. Pro občany, nikoliv pro developery a nejrůznější investory,“ říká k tomu předseda klubu zastupitelů ČSSD Leoš Paclík.

            Podobný projekt už na Praze 9 vzniká ve Vysočanech, kde developer FIM Group plánuje stavět na místě výrobních hal firmy Odkolek. Historická budova ředitelství na místě zůstane. Počítá se tu s výstavbou sedmi stovek bytů, které bude obklopovat 25 000 metrů čtverečných zeleně. „Zahájení prací záleží na flexibilitě místních úřadů, ideálně by to měl být rok 2015, dokončení pak 2018,“ prozradila Kateřina Sekulová z FIM Group.

 

Foto popis| Byty místo pekárny Na místě historických hal firmy Odkolek ve Vysočanech (vlevo) by mělo vyrůst do roku 2018 na 700 nových bytů.

Foto autor| Foto a vizualizace: FIM Group

 

Foto popis| Plány Na pozemcích podél Kolbenovy ulice chce radnice postavit nové město pro 30 tisíc lidí.

Foto autor| Foto: Radek Cihla

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

 

 

Divná cyklostezka - kolo na záda a do schodů

11.10.2013    Mladá fronta DNES    str. 62   Příloha - Praha 9

    (vin)    Městská část Praha 9   

VYSOČANY Trvá to rok a půl. Cyklostezku v místech, kde se staví věžák Eliška, museli stavbaři přetnout. Pro cyklisty jedoucími touto částí Vysočan to znamená najet na most, sesednout z kola a snést ho po schodech, kousek popojet Freyovou ulicí a po chvilce se s kolem zase táhnout nahoru po jiných schodech. Tříkilometrová cyklostezka s cenou 140 milionů korun vzbuzuje rozpaky.

            „Už jsem si na to zvykla, co člověku zbude. Cyklisté si poradí, horší to mají maminky s kočárky,“ říká Marcela Váňová, která tudy jezdí každý den na kole z Hloubětína do Vysočan.

            Kde se stala chyba, kvůli níž se z poměrně hojně využívané cyklostezky stala překážková dráha?

            Podle původního plánu magistrátu měl developer Gaudí nejprve postavit na rohu Freyovy a Ocelářské ulice nejvyšší bytový dům v Česku, poté měla teprve vzniknout cyklostezka. Gaudí se však se stavbou Rezidence Eliška zpozdil. Nicméně souhlasil, že magistrát mezitím může na jeho pozemku cyklostezku postavit, ale s jednou podmínkou -až začne stavět, stezku asi na dva roky přeruší. A tak se také stalo.

            Podle magistrátu však bude cyklostezka obnovena v původní poděbě, až bude stavba domu dokončena. Termín dokončení se blíží, útrapy cyklistů by tak tedy brzy měly vzít zasvé. Ale kdy tomu tak skutečně bude, zatím jasné není - nějaký čas totiž potrvá, než se dva konce cyklostezky opět podaří propojit.

 

Foto popis| Cyklokros U Elišky se zatím musí kola přenášet.

Foto autor| Foto: V. Novák

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

 

 

Do školy pěškobusem? Originální inspirace přišla z Itálie

11.10.2013    Mladá fronta DNES    str. 63   Příloha - Praha 9

    (vin)    Městská část Praha 9   

PROSEK Reggio Emilia je město se 170 tisíci obyvateli na severu Itálie. Co má společného s pražským Prosekem? Čeští úředníci z radnice Prahy 9 si tu všimli nápadu, jak vyřešit problém s rušnými křižovatkami a silnicemi, které musí malí školáci každé ráno překonávat. Děti v italském městě se totiž do školy přepravují „pěškobusem“. Nápad Čechy nadchl natolik, že se rozhodli jej po domluvě s Italy aplikovat právě na pražském Proseku.

            Jak takový pěškobus vypadá? Po celém sídlišti se vyznačí trasa a zastávky podobné těm autobusovým. Školák ráno dojde na nejbližší zastávku a zde ho podle „jízdního řádu“ nabere pěškobus, který se skládá z ostatních školáků a dospělého doprovodu z řad rodičů.

            Ti jsou do projektu zapojeni jako dobrovolníci a pravidelně se střídají. Dospělák pak podle stanovené trasy dovede skupinku dětí až ke škole. Samozřejmostí budou reflexní vesty, dospělý doprovod radnice proškolí, aby si se školáky uměl poradit.

 

Plánují se trasy a hledají dobrovolníci

 

Nápad s pěškobusy by měl eliminovat nebezpečí, kterým jsou děti každé ráno cestou do školy vystavovány. Na Proseku je totiž rušná doprava a děti občas bývají nepozorné. „Navíc se děti naučí pohybovat po sídlišti bez rodičů, budou se pak lépe orientovat. A poznají rovněž nové kamarády,“ vysvětluje další výhody projektu Jitka Možkovská z odboru školství radnice Prahy 9.

            Radnice původně plánovala, že projekt spustí už v září, nakonec se však přípravy protáhly. „V současné době je projekt ještě v přípravě, vymýšlejí se trasy a také zjišťujeme, kolik rodičů a prarodičů bude ochotno se do něho zapojit,“ doplňuje Možkovská.

            Jakmile peškobusy začnou fungovat, chtějí lidé z radnice do Prahy pozvat své italské kolegy, aby zhodnotili, jak si Češi s originálním nápadem poradili.

            Jedno je však jisté - pokud radnice nesežene dostatečný počet dospělých-dobrovolníků, z celého plánu by muselo sejít. A to by byla škoda.

 

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha